decrease font size Επαναφορά γραμματοσειράς increase font size
Αρχική Σελίδα elen

Άμεση στήριξη της οικονομίας και της απασχόλησης ζήτησε το ΕΒΕΘ από τον Πρωθυπουργό – Να επιταχυνθούν οι μεγάλες αναπτυξιακές παρεμβάσεις στην Θεσσαλονίκη

03/09/20 18:25

Θεσσαλονίκη 03.09.2020

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Άμεση στήριξη της οικονομίας και της απασχόλησης ζήτησε το ΕΒΕΘ από τον Πρωθυπουργό – Να επιταχυνθούν οι μεγάλες αναπτυξιακές παρεμβάσεις στην Θεσσαλονίκη

Επαναφορά της ρύθμισης των 120 δόσεων, επέκταση του μέτρου των μειωμένων μισθωμάτων για τις επαγγελματικές μισθώσεις μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, νέο κύκλο επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά και μέτρα άμεσης στήριξης της ΔΕΘ-Helexpo AE, ζήτησε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, μέσω του υπομνήματος που κατέθεσε σήμερα στον Πρωθυπουργό.

Το υπόμνημα παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΕΒΕΘ κ. Ιωάννης Μασούτης, στον Πρωθυπουργό, κατά τη διάρκεια της σημερινής σύσκεψης των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης με τον κ. Μητσοτάκη.

Ο κ. Μασούτης ζήτησε ακόμη από τον Πρωθυπουργό να διατεθεί το ακίνητο του Γ΄Σώματος Στρατού στην ΔΕΘ-Helexpo και να μεταφερθούν οι αμιγώς στρατιωτικές δραστηριότητες κάπου περιφερειακά της πόλης, ενώ πρότεινε να μετονομαστεί το Μετρό της Θεσσαλονίκης σε «Ελληνικό Μετρό», προκειμένου να μην συγχέεται με το αντίστοιχο Μετρό της Αττικής.

Τα θέματα του υπομνήματος είναι αναλυτικά τα ακόλουθα:

Α. ΕΘΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Α1. ΘΕΜΑΤΑ ΑΜΕΣΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ

Επισημαίνεται ότι η αντίδραση της Κυβέρνησης στο ξέσπασμα της κρίσης του COVID-19 ήταν άμεση (στην πρώτη φάση του περασμένου χειμώνα), τόσο αναφορικά με τη γενικότερη υγειονομική διάσταση, όσο και τη στήριξη των πληττομένων επιχειρήσεων και εργαζομένων σ’ αυτές.  Στην παρούσα φάση όμως, τα μέτρα στήριξης, μέχρι στιγμής, κρίνονται από την πλειοψηφία των επιχειρήσεων του ΕΒΕΘ μη επαρκή και μη αποτελεσματικά (σύμφωνα με σχετική έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΒΕΘ την περίοδο 25-28 Αυγούστου 2020).

Τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν οφείλουν να στοχεύουν σε τρεις κατευθύνσεις:

  • Ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης
  • Ενίσχυση της ρευστότητας  και
  • Στήριξη της απασχόλησης.

Ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης

Tο σημαντικότερο πρόβλημα που αναδεικνύεται κατά την τρέχουσα οικονομική συγκυρία είναι η καθήλωση της τελικής ζήτησης και συγκεκριμένα της ιδιωτικής κατανάλωσης, όπως καταγράφεται από μια σειρά ποσοτικών και ποιοτικών ενδείξεων. Αυτό οδήγησε σε μέση μείωση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων-μελών του ΕΒΕΘ κατά 43% (σύμφωνα με την προαναφερθείσα έρευνα).

Για την αντιμετώπιση της απομείωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η Κυβέρνηση δεν πρέπει να διστάσει να υιοθετήσει ακόμη και μη συμβατικά μέτρα προώθησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, καθώς είναι πιθανόν συμβατικά μέτρα όπως αυτά των φορολογικών ελαφρύνσεων να μην επαρκούν, ενώ θα δοκιμάσουν την αντοχή της δημοσιονομικής κατάστασης. Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να προσδοκά κανείς ενίσχυση της καταναλωτικής δαπάνης, όταν τα επιτόκια των τραπεζών για αντίστοιχες πιστώσεις ξεπερνούν το 15 %  και πλησιάζουν το 18 % -19 %.

Ενίσχυση της ρευστότητας και στήριξη της απασχόλησης

Η άμεση ενίσχυση της ρευστότητας και ιδιαίτερα των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι καθοριστικής σημασίας. Όσο δεν παρέχεται η απαραίτητη ρευστότητα για την κάλυψη των προηγούμενων υποχρεώσεων και τη γενικότερη αντισταθμιστική στήριξη των επιχειρήσεων, η κατάσταση θα βαίνει επιδεινούμενη και σύντομα θα δούμε κλείσιμο επιχειρήσεων και αύξηση της ανεργίας. Είναι συνεπώς απαραίτητο να ληφθούν άμεσα οι εξής αναγκαίες πρωτοβουλίες :

  • Να επεκταθεί, με νέο κύκλο, η επιστρεπτέα προκαταβολή, ένα μέτρο που χαρακτηρίστηκε ως ιδιαίτερα ανακουφιστικό για τις επιχειρήσεις.
  • Να διευρυνθούν οι φοροελαφρύνσεις, στον ΦΠΑ, στον εταιρικό ΕΝΦΙΑ και σε άλλες επιβαρύνσεις καθώς και η αναστολή πληρωμής φόρων και εισφορών για επιχειρήσεις που κατέγραψαν μειώσεις τζίρου.
  • Να επιταχυνθεί η εξόφληση των υποχρεώσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα προς τον ιδιωτικό.
  • Να δοθούν ισχυρά κίνητρα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας όπως π.χ. η πλήρης επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών.
  • Να εξετασθεί η επαναφορά της ρύθμισης των 120 δόσεων.
  • Να ασκηθεί πίεση στις Τράπεζες για εκταμίευση όλων των εγγυημένων δανείων COVID-19, αν και έχουν βελτιωθεί τα ποσοστά εγκρίσεων, (εγκρίθηκε το 31% και εξ’ αυτών που εγκρίθηκαν εκταμιεύθηκε το 45%).
  • Να επεκταθεί το μέτρο των μειωμένων μισθωμάτων για τις επαγγελματικές μισθώσεις μέχρι τέλους του τρέχοντος έτους.
  • Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να λειτουργήσει αποτελεσματικά η ρύθμιση των κόκκινων δανείων.

Α2. ΛΟΙΠΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

  1. Πάταξη του λαθρεμπορίου, του παρεμπορίου, της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής.

Αναμένουμε τη λήψη μέτρων που θα πατάξουν επιτέλους το λαθρεμπόριο και το παρεμπόριο, δύο μάστιγες που σχετίζονται άμεσα με την φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή και τη διαφθορά, και στερούν από το Κράτος έσοδα 6-8 δισεκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο. 

Πέραν όμως της απώλειας σημαντικών εσόδων για το Κράτος, το παρεμπόριο, προωθώντας τα απομιμητικά προϊόντα, αμαυρώνει την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, αυξάνει την εγκληματικότητα στα αστικά κέντρα και δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στις νόμιμες επιχειρήσεις.  Ευελπιστούμε ότι η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση θα υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατόν.

  1. Επιτάχυνση της αναθεώρησης των κριτηρίων χαρακτηρισμού του βαθμού όχλησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ώστε να διευκολυνθεί, κυρίως η μεταποιητική δραστηριότητα, με παράλληλη ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος.
  1. Επιτάχυνση του χρόνου απονομής της δικαιοσύνης.

Δυστυχώς δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος στο ζήτημα αυτό. Στη μελέτη Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας, η επίλυση εμπορικής διαφοράς στη χώρα μας συνεχίζει να απαιτεί σχεδόν τριπλάσιο χρόνο (1711 ημέρες) από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (589,6 ημέρες).

  1. Μετασχηματισμός της οικονομίας

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ελληνική οικονομία θα πρέπει να μετασχηματιστεί. Το μοντέλο που ακολουθήσαμε μέχρι σήμερα στηρίχθηκε σε μικρές μονάδες παραγωγής τόσο στον πρωτογενή όσο και στο δευτερογενή και τριτογενή τομέα. Πρέπει λοιπόν να δοθούν κίνητρα για συγχωνεύσεις, προκειμένου να μεγαλώσει το μέσο μέγεθος της επιχείρησης και να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας που σε συνδυασμό με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα και την απλοποίηση των διαδικασιών θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, με άμεσο αντίκτυπο στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών και τη γενικότερη βελτίωση των δεικτών της ελληνικής οικονομίας.

Β. ΤΟΠΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Β1 Μέτρα άμεσης στήριξης ΔΕΘ-Helexpo AE

Η ΔΕΘ αποτελεί ένα θεσμό άρρηκτα δεμένο με την ιστορία της πόλης μας και ήταν πάντα μια γιορτή για τη Θεσσαλονίκη και μια διοργάνωση με διεθνή ακτινοβολία και ιδιαίτερη σημασία για την τοπική αλλά και ολόκληρη την ελληνική οικονομία. Είναι προφανές ότι η ΔΕΘ-Helexpo AE είναι αυτή που δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα από την απόφαση ματαίωσης της φετινής διοργάνωσης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η πλήρης φοροαπαλλαγή και εισφοροαπαλλαγή της εταιρείας για 12 μήνες, ως αντιστάθμισμα της απώλειας εσόδων. Συγκεκριμένα, προτείνεται η απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ για 12 μήνες, φόρου εισοδήματος για τη χρήση 2020, ΕΝΦΙΑ για το 2020 και εργοδοτικών εισφορών για 12 μήνες. Παράλληλα, θα πρέπει να γίνει μια γενναία έκπτωση σε χρεώσεις ΔΕΗ και ΕΥΑΘ για 12 μήνες. Τέλος, προτείνεται η πλήρης απαλλαγή της εταιρείας από την υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών και φόρων για 12 μήνες.

Β2 Λοιπά μέτρα ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας

  • Αναβάθμιση υποδομών για μετεξέλιξη  της Θεσσαλονίκης σε διαμετακομιστικό κέντρο και κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας. Απαραίτητες ενέργειες:
  • Σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης  με το σιδηροδρομικό δίκτυο και προώθηση της νομοθετημένης, ήδη από το 2014, απόφασης για λειτουργία του Στρατοπέδου Γκόνου ως εμπορευματικού κέντρου.
  • Σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα και τους Τοξότες Ξάνθης.
  • Κατασκευή σε μελλοντικό χρόνο πρόσθετης συνδετήριας οδικής αρτηρίας Εγνατίας Οδού –ΠΑΘΕ που θα διέρχεται από την περιοχή των Γιαννιτσών.

 

  • Επίλυση των θεμάτων στη χρήση του όρου Μακεδονία και παραγώγων του σε εμπορικές επωνυμίες, ονομασίες προϊόντων και εμπορικά σήματα.
  • Μέσα μαζικής μεταφοράς: Οι εργασίες του Μετρό δεν προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, ενώ οι υπηρεσίες του ΟΑΣΘ συνεχίζουν να είναι ιδιαίτερα χαμηλής ποιότητας με ανεπαρκή λεωφορεία, τόσο σε αριθμό όσο και σε κατάσταση.
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών ανάπλασης του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης στους υφιστάμενους χώρους της ΔΕΘ.
  • Άμεσος σχεδιασμός μιας στρατηγικής προσέγγισης μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων στη Μακεδονία και στη Θράκη.
  • Ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για το χαρακτηρισμό των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων της Κεντρικής Μακεδονίας σε οργανωμένους υποδοχείς επιχειρήσεων. Για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, το Καλοχώρι είναι σε πρώτη προτεραιότητα.
  • Προώθηση δράσεων για τη δημιουργία πλέγματος νεοφυών επιχειρήσεων, σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της περιοχής και με τη δημιουργία ενός ταμείου ειδικού για τη χρηματοδότηση αυτών. Το ταμείο πρέπει να έχει δομή που να επιτρέπει τη μόχλευση 4πλάσιων κεφαλαίων προς τα διατιθέμενα δημόσια. Να αξιοποιηθούν και να συμπληρωθούν οι υφιστάμενες υποδομές.

 

Πίσω