decrease font size Επαναφορά γραμματοσειράς increase font size
Αρχική Σελίδα elen

Εξελίξεις σε διάφορους κλάδους της Γερμανικής Οικονομίας – Βιομηχανική Παραγωγή, Εμπόριο, Αγροτικά Προϊόντα και Τουρισμός

16/04/21 11:20

Το Γραφείο ΟΕΥ της Ελλάδας στο Βερολίνο ενημερώνει ότι σημαντικά στοιχεία που αφορούν στρατηγικούς κλάδους της Γερμανικής Οικονομίας δημοσιεύονται στην επίσημη ιστοσελίδα της Γερμανικής Ομοσπονδιακής Στατιστικής Αρχής (DESTATIS) και του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών. Πιο αναλυτικά και ανά κλάδο η κατάσταση έχει ως εξής:

Η πραγματική βιομηχανική παραγωγή παρουσίασε αισθητή μείωση τον μήνα Φεβρουάριο τ.έ. κατά 6,4% σε σύγκριση προς τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Η μείωση αυτή αφορά σε όλους τους κλάδους της βιομηχανικής παραγωγής, εκτός της ενέργειας και των κατασκευών. Μείωση καταγράφεται επίσης και στην παραγωγή κεφαλαιουχικών αγαθών της τάξεως του 3,2% καθώς και στην παραγωγή ενδιάμεσων αγαθών κατά 1,0%. Αντίστοιχα η παραγωγή καταναλωτικών αγαθών παρουσίασε, για το ίδιο χρονικό διάστημα, ελαφρά αύξηση 0,2%. Οσον αφορά τους στρατηγικούς κλάδους της ενέργειας και των κατασκευών, για μεν την ενέργεια καταγράφεται, για τον μήνα Φεβρουάριο τ.έ., μείωση 1,0% και στις κατασκευές η μείωση καταγράφεται σε 1,3%.  Επίσης τον Ιανουάριο 2021 ο κύκλος εργασιών στον κατασκευαστικό τομέα μειώθηκε κατά 15,6% έναντι αντιστοίχου μηνός του 2020.

Άλλοι σημαντικοί τομείς, από την εξέλιξη των οποίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η ανάκαμψη της γ/οικονομίας εν μέσω των ιδιαίτερων συνθηκών και της κατάστασης αβεβαιότητας που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι περισσότερες επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως κλάδου, είναι οι τιμές πώλησης στο χονδρικό εμπόριο, οι τιμές παραγωγής αγροτικών προϊόντων, ο τουρισμός εν γένει και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων και ειδικότερα ο επιχειρηματικός τουρισμός.

Πιο αναλυτικά οι τιμές πώλησης στο χονδρεμπόριο αυξήθηκαν το Μάρτιο 2021 κατά 4,4% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2020. Τον Φεβρουάριο του 2021 ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής των τιμών πώλησης ανήλθε στο 2,3%, ενώ για τον Ιανουάριο 2021 ο σχετικός δείκτης δεν παρουσίασε σημαντικές μεταβολές έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2020. Τέλος η αύξηση του δείκτη, στο χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2021, ανήλθε σε 1,7%.

Οι τιμές των αγροτικών προϊόντων ήταν κατά 4,6% χαμηλότερες τον Φεβρουάριο του 2021 έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2020.  Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γερμανικής Ομοσπονδιακής Στατιστικής Αρχής, οι τιμές κατέγραψαν αύξηση 2,1% στο χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2021. Οι εξελίξεις, όσον αφορά τις τιμές των αγροτικών προϊόντων, έφεραν στην επιφάνεια και μεγάλες διαφορές μεταξύ προϊόντων ζωϊκής και φυτικής προέλευσης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει για τον τομέα του τουρισμού, ο οποίος έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό από τη κρίση της πανδημίας. Μεγάλη ανησυχία υπάρχει κυρίως για τον επιχειρηματικό τουρισμό με αποτέλεσμα η κρίση της πανδημίας να έχει καθηλώσει ένα μεγάλο αριθμό επιχειρηματιών. Τα επιχειρηματικά ταξίδια μπαίνουν σε άλλη οικονομική λογική, ενώ δεν αναμένεται άμεσα επιστροφή στα παλιά καλά χρόνια. Για να υπάρχει πεδίο σύγκρισης το 2019, έτος πριν ξεσπάσει η κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού, οι περισσότερες των γερμανικών επιχειρήσεων και ο κρατικός τομέας ενέκριναν σε μεγάλο βαθμό τα ταξίδια εργαζομένων τους, ανεξαρτήτως κόστους. Σύμφωνα με τον Γερμανικό Σύνδεσμο Ταξιδίων Μάνατζερ (VDR), οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά 3,5% σε σχέση με το 2018, ήτοι 55,3 δις €. Μία τέτοια χρονιά ρεκόρ ανήκει πλέον στο παρελθόν. Ο Γερμανικός κλαδικός φορέας προβλέπει ότι την εποχή μετά την πανδημία η ταξιδιωτική κινητικότητα των επιχειρηματιών θα μειωθεί μεταξύ 10% και 30% σε σχέση με όσα ίσχυαν πριν την πανδημία.

Σύμφωνα τέλος με έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών το 57% των Γερμανών επιχειρηματιών δηλώνει πως θεωρεί πολύ πιθανό να περιορίσει γενικά τα υπηρεσιακά ταξίδια ως απότοκο της πανδημίας. Στην πρώτη θέση με ποσοστό 64% βρίσκονται εκπρόσωποι κλάδων της βιομηχανίας ακολουθούμενοι από εκπροσώπους επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών. Οι περισσότερες των επιχειρήσεων κινούνται με βάση την αρχή, βλέποντας και κάνοντας και θέλουν να πάρουν αποφάσεις, αφότου περάσει η κρίση της πανδημίας. Για προορισμούς στο εσωτερικό της Γερμανίας τρείς στις τέσσερεις επιχειρήσεις δηλώνουν ότι θα επιστρέψουν στο αυτοκίνητο ως βασικό μέσο μετακίνησης.

Το κόστος ανά ταξίδι υπολογίζεται ότι θα ανέβει. Σχεδόν το 90% των ερωτηθέντων επιχειρηματιών υπολογίζει ότι ο σχεδιασμός μετακινήσεων θα γίνει περισσότερο πολύπλοκος και με κόστος αρκετά αυξημένο. Βέβαια στον μελλοντικό σχεδιασμό θα υπάρχουν και άλλα κριτήρια, όπως κατά πόσο ένα ταξίδι είναι πραγματικά απαραίτητο. Η μείωση της κινητικότητας θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις και στην επιχειρηματική δραστηριότητα. Για παράδειγμα ένα υψηλό ποσοστό 60% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι υπολογίζει πως θα χάσει πελάτες και ένα 70% θα αυξηθεί το κόστος παραγωγής και παροχής υπηρεσιών.

Η Γερμανική Ομοσπονδιακή Στατιστική Αρχή (DESTATIS) δημοσιεύει αναλυτικά στοιχεία για τον αριθμό των διανυκτερεύσεων, κυρίως τουριστών. Για τον Φεβρουάριο 2021 καταγράφεται σημαντική μείωση, 76,0% ήτοι 7,2 εκατομμύρια € σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του περασμένου έτους. Οι μειώσεις αυτές αφορούν διανυκτερεύσεις είτε σε καταλύματα με 10 ή περισσότερα κρεβάτια είτε σε τουριστικά κάμπινγκ με 10 ή περισσότερες θέσεις.


 

Πίσω