decrease font size Επαναφορά γραμματοσειράς increase font size
Αρχική Σελίδα elen

Γραφείο ΟΕΥ Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο: Πτώχευση ιστορικών ναυπηγείων "ΜV Werften" στην Βορειοανατολική Γερμανία

14/01/22 16:37

 

Το Γραφείο Οικονομικώνκαι Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο ενημερώνει για το εν θέματι ζήτημα:

"Η απόφαση της διοίκησης των ιστορικών ναυηγείων "MV Werften" με έδρα την Βορειοανατολική Γερμανία και εγκαταστάσεις στο Rostock, Wismar και Stralsund να κηρύξει πτώχευση είναι μία "πικρή στιγμή", όχι μόνο για τη τοπική κυβέρνηση του Μεκλεμβούργου - Ανω Πομερανίας, αλλά και για την νεότευκτη κυβέρνηση του Καγκελαρίου Olaf Scholz, που ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό πρόβλημα. 

Η απόφαση ελήφθη μετά από πολύμηνες άκαρπες διαπραγματεύσεις και αφού η ιδιοκτήτρια εταιρεία Genting από το Χόνγκ-Κόνγκ δεν ήταν σε θέση να καταβάλλει το δικό της μερίδιο άμεσων πληρωμών, παρά την ετοιμότητα του Βερολίνου και του Κρατιδίου Μεκλεμβούργου - Ανω Πομερανίας να συνδράμουν, ενισχύοντας την εταιρεία με αρκετά εκατομμύρια. Ηδη το 2020 η Κεντρική Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση είχε στηρίξει την εν λόγω εταιρεία με 193 εκατομμύρια ευρώ, με τη μορφή ευνοϊκών δανείων από την Τράπεζα Ανοικοδόμησης (KfW), από την οποία χρηματοδοτήθηκαν και άλλες μεγάλες εταιρείες λόγω της κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού.

Τα ναυπηγεία της εταιρείας ήταν ειδικευμένα στην κατασκευή πολυτελών κρουαζιεροπλοίων, το τελευταίο από τα οποία με το όνομα "Global Dream" παραμένει ημιτελές στο ναυπηγείο του Wismar, χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει ποιά θα είναι η τύχη του. Το ίδιο ισχύει και για τους περίπου 2.000 εργαζόμενους, που παραμένουν απλήρωτοι από τον περασμένο Δεκέμβριο και αγωνιούν για το μέλλον τους. Ηδη το προσωπικό της εταιρείας που προ της πανδημίας έφτανε τα 3.100 άτομα έχει μειωθεί περίπου κατά το ένα τρίτο. 

Η MV-Werften δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση του περίπου κατά 75% ολοκληρωμένου πλοίου, το οποίο είχε διαφημιστεί ως το μεγαλύτερο στο κόσμο με χωρητικότητα μέχρι 9.500 επιβάτες και 2.500 εργαζόμενους ως πλήρωμα και το οποίο είχε προκαλέσει τον θαυμασμό των ειδικών του χώρου, όταν παρουσιάστηκαν τα σχέδιά του. Το κόστος του υπολογιζόταν σε 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ και υποτίθεται ότι θα ήταν το πρώτο μιάς σειράς που θα ακολουθούσε, αφού οι δυνατότητες επέκτασης έμοιαζαν απεριόριστες για την κρουαζιέρα. Η παράδοσή του ήταν προγραμματισμένη μέχρι το τέλος του 2022. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του γερμανικού τύπου, η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση είχε επανειλημμένα διαβεβαιώσει ότι ήθελε να παράσχει περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) για την ολοκλήρωσή του, γνωρίζοντας και το πολιτικό και κοινωνικό κόστος μιάς διακοπής των εργασιών. Ως εγγύηση θα δεχόταν το ίδιο το πλοίο, ενώ η απαίτηση για τη συνεισφορά των ιδιοκτητών ήταν μόλις στο 10% δηλαδή 60 εκατομμύρια ευρώ συν εγγυήσεις για τα εν λόγω ομοσπονδιακά ταμεία. Η εταιρεία "Genting", ωστόσο, μπόρεσε να εξασφαλίσει μόνο 30 εκατομμύρια ευρώ και φέρεται να πρόσεφερε πρόσφατα άλλα 11 εκατομμύρια ευρώ.

Επίσης ισχυριζόταν ότι είχε εξασφαλίσει την διαβεβαίωση της τοπικής κυβέρνησης για παροχή ρευστότητας 78 εκατομμυρίων ευρώ μέσα στο 2021. 

Η πρωθυπουργός του Ομόσπονδου Κρατιδίου, Manuela Schwesig (SPD) έκανε λόγο για "πικρές ειδήσεις" για ολόκληρη τη χώρα. Ο Ομοσπονδιακός Υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας, Robert Habek, κατηγόρησε την εταιρεία για την αποτυχία των διαπραγματεύσεων. Ο κλάδος της κρουαζιέρας, που μέχρι το 2019 είχε παρουσιάσει εξαιρετικές επιδόσεις, χτυπήθηκε σκληρά από την πανδημία και μαζί του και οι ναυπηγοκατασκευαστικές εταιρείες. Πολλοί πιστεύουν ότι η πανδημική κρίση του κορωνοϊού θα έπρεπε να είναι ένα πολύ καλό μάθημα και να έδινε το έναυσμα για αλλαγή στρατηγικής, μακριά από τον γιγαντισμό των τελευταίων ετών με πλοία σε μέγεθος κωμοπόλεων. Τα κρουαζιερόπλοια επίσης έχουν επικριθεί για το έντονο περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα στην θάλασσα αλλά και στην ατμόσφαιρα. Υποτίθεται ότι στο μέλλον θα μπορούν να κινούνται μα καθαρότερες τεχνολογίες.

Το κρουαζιερόπλοιο "Global Dream" με μήκος 342 μέτρα και πλάτος 46 μέτρα ήταν ένα κλασσικό παράδειγμα αυτής της μεγαλομανίας του κλάδου. Η συγκεκριμένη εταιρεία "Genting" δραστηριοποιείται στον τομέα της κρουαζιέρας, των καζίνο και των τυχερών παιχνιδιών. Είχε αγοράσει τα τρία ναυπηγεία στον Γερμανικό Βορρά το 2016 από τον προηγούμενο Ρώσο ιδιοκτήτη και η εξέλιξη αυτή είχε παρουσιασθεί ως σημαντική όχι μόνον για το Ομόσπονδο Κρατίδιο Μεκλεμβούργου - Ανω Πομερανίας, που έχει ανάγκη απο τέτοιες επενδύσεις αλλά και για την Γερμανία, ως προορισμό σημαντικών επενδύσεων συνολικά.

Ο Προϊστάμενος
Θεόδωρος Ξυπολιάς 
Γενικός Σύμβουλος ΟΕΥ Β' 

ΠΡΕΣΒΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ  
ΓΡΑΦΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

Δ: Kurfürstendamm 185, 10707 Βερολίνο
Τ: + 49 (0) 30 23 60 990
E: ecocom-berlin@mfa.gr 
http://agora.mfa.gr/ta-grafeia-oikonomikon-emporikon-upotheseon/office/823

Πίσω