decrease font size Επαναφορά γραμματοσειράς increase font size
Αρχική Σελίδα elen

Υποκατάσταση εισαγωγών στις ρωσικές δημόσιες προμήθειες ηλεκτρονικών προϊόντων

28/09/21 11:49

Στις 28/08/2021 ψηφίστηκε ο Νόμος αρ.1432, σχετικά με την προμήθεια αγαθών, έργων ή υπηρεσιών, για την κάλυψη κρατικών και δημοτικών αναγκών, που αφορούν την εγχώρια ραδιοηλεκτρονική βιομηχανία (συν. νόμος στη ρωσική και σε ανεπίσημη μετάφραση στην ελληνική).

Η ειδοποιός διαφορά του εν λόγω τροποποιητικού Νόμου είναι η διεύρυνση του κανόνα προτίμησης αγαθών προέλευσης χωρών της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης έναντι αντίστοιχων εισαγομένων. Ο κανόνας αφορά ακόμα και τις περιπτώσεις διεκδίκησης δημοσίων συμβάσεων κατά τις οποίες έχει κατατεθεί μία μόνον προσφορά ευρασιατικής προέλευσης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι τα προσφερόμενα αγαθά να είναι αναρτημένα στα οικεία μητρώα ηλεκτρονικών και βιομηχανικών προϊόντων. Με το εν λόγω νομοθέτημα, η ρωσική κυβέρνηση μειώνει ακόμα περισσότερο τα περιθώρια αποδοχής εισαγόμενων προϊόντων στη ρωσική εφοδιαστική αλυσίδα, ενισχύοντας την πολιτική υποκατάστασης εισαγωγών, η οποία ξεκίνησε να υλοποιείται και να επιδοτείται σταδιακά από το 2014.

Το ζήτημα αφορά κατά κύριο λόγο τις προμήθειες εγχώριου ηλεκτρονικού εξοπλισμού και εξαρτημάτων, συμπεριλαμβανομένων των υπολογιστών καθώς και της προσαρμογής των εγχώριων ραδιοηλεκτρονικών σε τελικά προϊόντα (σχετικός κατάλογος εμπεριέχεται στον ανωτέρω νόμο, σύμφωνα με τη ρωσική ταξινόμηση προϊόντων ανά τύπο οικονομικής δραστηριότητας OKPD2).

Σημειώνεται ότι στο ζήτημα των δημοσίων προμηθειών, δύο είναι τα κύρια εμπόδια τα οποία χαρακτηρίζουν το πλαίσιο λειτουργίας της εδώ αγοράς και έχουν προβληματίσει την Ευρ.Επιτροπή, όπως τα αποτυπώνουν και εδώ δημοσιογραφικές πηγές: α) η υποχρέωση των κρατικών επιχειρήσεων να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις ελαχίστου μεριδίου αγορών από εγχώριους κατασκευαστές (ακόμα και στις περιπτώσεις ενός μοναδικού εγχώριου προμηθευτή), σύμφωνα με το διάταγμα αρ.2013 της 03/12/2020. Παρατίθεται ηλεκτρονικός σύνδεσμος της Ευρ.Επιτροπής αναφορικά με την καταχώρηση των δημοσίων προμηθειών στον κατάλογο των εμποδίων πρόσβασης στη ρωσική αγορά: https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/barriers/details?barrier_id=11271&sps=false και β) η αναγκαιότητα λήψης ειδικής προκαταρκτικής άδειας από την αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή για τις περιπτώσεις προσφορών σε διαγωνισμούς με βάση εισαγομένα βιομηχανικά αγαθά. Σύμφωνα με το ρωσικό Ομοσπονδιακό Ταμείο, το οποίο εποπτεύει το Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα στον τομέα των δημοσίων προμηθειών, το μερίδιο του μοναδικού προμηθευτή σε κρατικές προμήθειες έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια (άνω του 50%), προσεγγίζοντας τα 4,5 τρις ρούβλια ($63 δις), κατά το 2020.

Η ρωσική προστατευτική πολιτική έχει ήδη προκαλέσει ανησυχία στην EE, η οποία σκοπεύει να προσβάλει τα μέτρα των ρωσικών αρχών στον ΠΟΕ. Ωστόσο, οι ρωσικές αρχές ουδέποτε έχουν αντιταχθεί στην άποψη ότι υπάρχει ασυμφωνία με τους κανόνες του ΠΟΕ, έχουν όμως επιμείνει στην απουσία παραβιάσεων, καθόσον η Ρωσική Ομοσπονδία ευρίσκεται, από το 2016 όταν υπέβαλε σχετικό αίτημα, σε καθεστώς διαπραγματεύσεων προσχώρησης στη Συμφωνία του ΠΟΕ για την Πρόσβαση στις Δημόσιες Συμβάσεις (GPA/Government Procurement Agreement).

Επισυναπτόμενα Αρχεία
Πίσω